خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امروزه ورود به دانش ادیان بدون شناخت مطهری ممکن نیست

به گزارش ادیان‌نیوز، در حاشیه نشست علمی «مطهری و تکثر ادیان» که روز پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار گردید، دکتر یوسف دانشور نیلو در گفتگویی با روابط عمومی این دانشگاه، به مناسبت سالروز درگذشت استاد شهید مرتضی مطهری، گفت: مطهری متفکر عقل‌گرایی که به شدت بر تبعیت از متن دین و بنا کردن اندیشه‌ها و آثارش بر متون دینی، قرآن و راوایات تاکید دارد و همیشه تلاش کرده است که این صراط مستقیم را در پیش داشته باشد و پیش ببرد.

چنین نشست‌هایی اگر مسئولانه و جدی برگزار شود و صرفاً جنبه صوری نداشته باشد و اگر ارائه‌دهنده بحث و نیز شرکت‌کنندگان در آن به دنبال یافتن حقیقت و شناخت اندیشه این بزرگوار باشد، قطعاً مفید و مؤثر است

این عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پاسخ به این‌که آیا با وجود متفکران و عالمان جدید دیگر نیازی به آثار امثال مطهری هست یا خیر، گفت: در همه زمان‌ها متفکرانی وجود دارند که می‌توان از آنان بهره برد ولی نه بدان معنا که پیشینیان قابل استفاده نیستند. این مطلب در مورد شهید مطهری به نحو خاصی مطرح است وی از معاصرین است و با مسائل معاصر امروزی ولو در شکل ابتدایی‌تری مواجه بوده است. به عنوان مثال شهید مطهری مسائلی مانند کثرت‌گرایی، مواجهه با دیگر ادیان و دیگر مسائل مربوط به مباحث این‌چنینی را همچنان که امروزه درباه آن بحث می‌شود بررسی کرده است و به شبهات آن پاسخ بدهد و حتی من ندیدم که فردی هم عصر ایشان و یا حتی در امروز مانند وی این‌چنین نظام‌مند درباره این مباحث صحبت کند علاوه بر این کسانی که پس او نیز به این مسائل پرداخته‌اند ناچار از ارجاع به آثار این متفکر بزرگ بوده‌اند.

دانشور نیلو در پاسخ به این بحث که برخی دوران مطهری را تمام شده می‌دانند، افزود: این سخن بر مبانی نادرستی مبتنی است، چگونه ممکن است که دوران یک متفکر پایان یابد. چگونه است که برای دنیای غرب و حوزه اندیشه‌ورزی‌اش، دوران آکوئیناس و آگوستین تمام نشده است ولی دوران مطهری تنها ۴۰ سال از شهادتش می‌گذرد و با همه مسائل زمانه ما دست‌به‌گریبان بوده، تمام شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به مغتنم بودن برگزاری نشست «مطهری و تکثر ادیان» خاطرنشان کرد: چنین نشست‌هایی اگر مسئولانه و جدی برگزار شود و صرفاً جنبه صوری نداشته باشد و اگر ارائه‌دهنده بحث و نیز شرکت‌کنندگان در آن به دنبال یافتن حقیقت و شناخت اندیشه این بزرگوار باشد، قطعاً مفید و مؤثر است و در حقیقت راهی است برای مراجعه و بهره‌برداری از این گنج‌های عظیم و ذخایر بی‌پایانی که ما در اختیار داریم.

دکتر یوسف دانشور نیلو در پایان با مخاطب قرار دادن دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: نمی‌توان امروزه به دانش ادیان وارد و متفکری مانند مطهری را نشناخت؛ زیرا وی کم‌وبیش در میانه و بحبوحه همه چالش‌هایی که ادیان با آن درگیر و مواجه‌اند حضور داشته و در کنار این متفکری بسیار مسئول بوده است و به این‌که چه می‌کند علم داشته و مبانی خود را تنقیح کرده بوده است. هرچند ممکن است در برخی مبانی ما با ایشان موافق نباشیم ولی او متفکری است که مراجعه به او همیشه با ارزش است و اندیشمندی است که اگر شما کسی مانند او را نشناسید گویی اصلاً در فضای ادیان نیستید؛ بنابراین باید به سراغ او بروید.

انتهای پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.